Följ Findus Sverige AB

450 varslas då produktionen fokuseras i utlandet

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2016 13:45 CEST

Överkapacitet i produktionen av djupfrysta livsmedel gör att Findus nu planerar att lägga ned produktionen av djupfrysta färdigrätter och grönsaker i Bjuv. Beskedet innebär att 450 medarbetare varslas om uppsägning.

Varslet och planerna på att flytta produktion presenterades för medarbetarna på ett medarbetarmöte på torsdagen. Bakgrunden till varslet är den överkapacitet som finns i livsmedelsindustrin och som leder till lönsamhetsproblem.

Nomad Foods, som Findus är en del av sedan 2015, har elva produktionsanläggningar i Europa vilket innebär överkapacitet och att samma produktionsresurser finns på flera håll.

-Låt mig först säga att det naturligtvis är en dyster nyhet för medarbetarna. Men ett viktigt skäl för varslet är vårt geografiska läge. Även om Sverige och Norden är viktiga marknader innebär placeringen i Bjuv längre transportvägar och därmed högre kostnader till andra stora marknader som Syd- och Västeuropa vilket i sin tur gör det svårare för oss att stå oss i konkurrensen, säger Henrik Hjalmarsson, VD för Findus Sverige AB.

Findus verksamhet i Loftahammar påverkas inte av varslet och bolaget kommer efter de föreslagna förändringarna att ha ca175 anställda i Sverige. Inte heller innebär beskedet att Findus kommer att sluta köpa produkter eller råvaror från Sverige.

Företagsledningen för Findus kallade på torsdagen också de fackliga organisationerna till förhandlingar med anledning av varslet.

-Jag vill inte spekulera i hur snabbt vi kan slutföra förhandlingarna eller när varslet kan vara genomfört. Men mitt fokus under den närmaste tiden ligger självklart på mina medarbetare och på att hitta samarbetsformer med kommunen och andra berörda organisationer för att lindra effekterna av dagens besked.

Parallellt med varslet föreslår företagsledningen också att anställda inom försäljnings-, marknadsförings- och supportfunktioner i bolaget under 2016-2017 flyttas till Malmö. 

Inbjudan till pressträff

Med anledning av det varsel som Findus lade på torsdagen kommer Findus att hålla en pressträff i anläggningen i Bjuv. Från Findus deltar VD Henrik Hjalmarsson och det kommer finnas möjlighet att göra individuella intervjuer.

Pressträffen kommer att påbörjas så snart informationsmötena med medarbetarna avslutats vilket preliminärt beräknas till klockan 15.30.

Datum: torsdagen den 31 mars

Tid: Kl 15.30

Adress: Billesholmsvägen 4, Bjuv

Medias representanter kommer att guidas till rätt lokal från Findus huvudentré.

För mer information

Henrik Hjalmarsson,
VD Findus Sveriges AB

0790-15 89 69

042-860 00

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB omsätter cirka 2,5 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.

Nomad Foods (NYSE: NOMD) is a leading frozen foods company building a global portfolio of best-in-class food companies and brands within the frozen category and across the broader food sector. Nomad produces, markets and distributes brands in 17 countries and has the leading market share in Western Europe. The company’s portfolio of leading frozen food brands includes Birds Eye, iglo and Findus. More information on Nomad Foods Limited is available at http://www.nomadfoods.com.

Kommentarer (33)

    Då får jag byta till en annan leverantör. Det finns ju mer än Findus tack och lov.

    - Johnny Sandberg - 2016-03-31 15:39 CEST

    Inte bra. Det blir till att bojkotta Findus produkter i fortsättningen. Ingen chans att jag köper svenskodlade ärtor som fraktats till Tyskland och tillbaka hit.

    - JOhan P - 2016-03-31 15:52 CEST

    Tack för informationen! Detta innebär att jag aldrig mer kommer att köpa Findus produkter. Ska även försöka påverka så många som möjligt att göra samma sak.Väldigt tråkigt att Ni tar detta beslut. Ni pratar om att spara transporter men ändå kommer att handla råvaror i Sverige. Blir som Johan skriver dubbla transporter. Förstår att Ni därför på sikt troligen kommer att sluta handla råvaror i Sverige. Blir ju perfekt att komma närmare Spanien så kan Ni börja med hästkött igen. Tråkigt att lite samhällsansvar och mån om sin personal är totalt bortblåst idag. För det viktigaste är ju att göda aktieägarna så mycket som möjligt, de har det ju inte så fett.

    - Göran B - 2016-03-31 16:34 CEST

    Ärtproduktionen kommer att upphöra.

    - Linnea - 2016-03-31 16:43 CEST

    Från och med idag kommer jag sluta köpa Findus produkter. Aldrig att jag köper svenskodlade grönsaker som transporterats till Tyskland för att frysas in och sedan transporteras hit igen. Mycket tråkigt att ni lägger ner i Bjuv.

    Per A

    - Per - 2016-03-31 16:56 CEST

    Trist att ärtorna försvinner. Det går inte att tillverka samma produkt i Tyskland. Hoppas nu magnihill tar över kunskapen och satsar istället.

    - Ola - 2016-03-31 17:34 CEST

    Det talas om samhällsansvar hos några kommentatorer.Det kan väl ändå inte vara ettföretags primära uppgift att ta samhällsansvar.Ett företags uppgift är att produceratill bra villkor och se till sin egen överlevnad.Är det några som skall hudflängas är det kanske era politiker som drivit Sverige i sank.Järnvägen till exempel.Industrin i Sverige vare sig får varor i tid eller kan leverera i tid till sina kunder.Bättre sent än aldrig duger inte för ett företag.Skäms på er som skyller på företagen.Rösta bort era inkompetenta politiker nästa val istället.

    - Rolf - 2016-03-31 17:51 CEST

    Ta gärna bort varumärket Findus också, så ingen luras och tror att de köper svenskt. Nomad Foods är ju korrekt namn, men inget som lockar. Inte mig i alla fall.

    - Kurre - 2016-03-31 18:13 CEST

    Jaha, då får jag väl börja köpa andra färdigrätter. Som åstorpare har jag köpt "närproducerat", alltså Findus. Det blir till att köpa annat i fortsättningen. Jag förutsätter att man inte kommer att använda namnet "Findus" om man inte har kvar produktionen där namnet skapades. Men så går det när okänsliga utländska girigbukar köper. Slut med Findus produkter helt enkelt - och andra produkter från Nomad Foods. Bye. Ska bara plocka ut mina premier först.

    - Sven Tycker - 2016-03-31 19:01 CEST

    Då kommer allt som det står Findus på stanna kvar i butik i fortsättningen, när det ska handlas!

    - Johan - 2016-03-31 19:02 CEST

    Det är den sämsta ursäkten ni kommer med när ni skriver att transportvägen kortas ned. Den kortas ned när varorna skal ut u övriga Europa men dubblas när den skal tillbaka till Sverige. Det i sin tur resultera i ökad transport med mer utsläpp och högra pris på produkten på den svenske marknad.
    Jag kommer sluta köpa er produkter helt och hållet och uppmana svenske folket till att sluta handla er produkter.

    - BO - 2016-03-31 19:27 CEST

    Jag tror på närproducerat. I det ingår inte att köra runt på grejorna runt hela europa.
    Jag vill dock ge beröm för att ni är öppna med detta, så att jag kan välja mer närproducerade alternativ.

    - conny - 2016-03-31 20:27 CEST

    Vilken skandal, kapitalismen vinner ännu en gång. Kommer aldrig mer att köpa Findus mat, hoppas att hela sverige bojkottar deras råvaror och att dem får känna på samma lidande som Findus anställda har gjort. Lider med er Findus anställda och hoppas att ni kommer upp på fötterna igen. Man har gått till väga på ett hemskt sätt när dem anställda har informerats om uppsägningarna. Findus är en del av sveriges historia oavsett ägarskap, att man låter detta ske är rent ut sagt galenskap.

    - Jenny - 2016-03-31 22:56 CEST

    Jag och mina vänner kommer inte att handla Findus något mer. Tack för mig!!

    - Carl - 2016-03-31 23:31 CEST

    Längre transporter är aldrig ok, nu slutar jag köpa Findus.
    Gör om gör rätt, all produktion, förpackning mm. bör stanna i Bjuv!

    - Magnus - 2016-03-31 23:38 CEST

    Jag har en livsmedelsbutik och funderar nu starkt på att slänga ut Findus produkter ur mitt sortiment.

    - Morgan - 2016-04-01 11:21 CEST

    Nomad Foods som köpt bland annat Findus skapades 2014. Är registerat på Brittiska Jungfuöarna. Köpte Findus 2015 och har köpt upp ett antal livsmedelsmärken för att få kontroll över marknaden. Allt för att göra snabba pengar - som skickas till Brittiska Jungfuöarna. Slantarna har visat sin makt.

    - Sven Tycker - 2016-04-01 16:58 CEST

    Tråkigt och ett misstag av Nomad Foods att förstöra varumärkets rötter! Det blir bojkott här också!

    - Erik F. - 2016-04-02 00:26 CEST

    Svenska staten gör inget för att förhindra företagsflykt till utlandet, inte ett skit... Höjda anställnings avg och skatter gör att företagen drar! Företagen anställer inte för det är för dyrt! Klart att företagen har ett samhällsansvar! De ska anställa så folk kan leva och betala skatt, men staten har det största ansvaret! Nomad Foods kan välja att lägga ner nån annanstans än Bjuv om det finns överproduktion, men icke! Dyrast att tillverka i Sverige!!

    - johnny - 2016-04-02 13:47 CEST

    Har handlat era produkter förr. Kommer inte ske igen oavsett svenskt eller inte. Ni sabbar för många familjer när ni sparkar 450personer.
    I år köper ni svenskt vilket innebär svenskt i frysarna år 2017. Men sedan då? Vart köper ni ifrån sedan?
    Även det jag redan har i frysen vill jag slänga. Det smakar illa bara av vetskapen om hur ni behandlar era anställda. Ni har ju knappast gått med minus innan. Men ägarna vill väl utöka sina bilparker osv :s

    Hade jag bott där nere hade jag köpt anläggningen å kört bort er från svenska marknaden med svenska råvaror och ansvarsfull personalpolitik

    - Noaksson - 2016-04-03 20:42 CEST

    Med anledning av ni ska flytta utomlands så är det sluthandlat av era produkter.

    - johannes - 2016-04-04 09:02 CEST

    Jag har köpt min sista färdigrätt `kvalitet och tradition´ märk med FIndus logga, far i frid ni idioter i koncernledningen.

    - Petsson - 2016-04-07 14:11 CEST

    Så fint skrivet och ni tror att vi köper argumenten..Ni blev uppköpta av en konkurent Nomad Foods och självfallet så lägger de ner fabriken . Jag kommer aldrig mer köpa något som har med findus att göra . Rent miljömässigt är det åt pipan när ett företag köper ärtor i Sverige för att packa i tyskland och sedan återtransporteras till våra frysar i Sverige. Nej tack. Och mina tankar går till Era arbetare i Bjuv som NI bara struntade i allt för pengarnas skull.

    - Danne - 2016-04-07 19:49 CEST

    Jaha... Då blir det till att köra Dafgårds och Felix i fortsättningen. :-/ Synd. Men jag vill supporta svensk produktion.

    - Johan Prosén - 2016-04-09 04:06 CEST

    Självklart är det långt till Europa. Istället skall ni fortsätta köpa svenska grönsaker frakta till Tyskland och Polen för att sedan skeppa tillbaka till Sverige. Ursäkta mig, det tror jag inte på, det är slut med Svenska råvaror i Findus maten. Man köpte Findus för att komma åt Svenska marknaden. Produktionen var man aldrig intresserad av. Eftersom det är enkelt och billigt att avsluta företag i Sverige i jämförelse med ex. Tyskland så gör man det. Ägarna vet att viss bojkott av varumärke kanske sker under en kortare period, men de vet också att vi konsumenter glömmer fort och snart handlar igen som om inget skett. Hoppas på ny ägare till anläggningen som får utveckla livsmedelsproduktion i Sverige.

    - Christian - 2016-04-09 07:47 CEST

    Jag hoppas att även din tjänst, Henrik Hjalmarsson, flyttar till Tyskland iom detta beslut. Eller flyttar du med till Tyskland kanske? Ingen mer Findus för min del iaf då jag stödjer Sverige och vårat välfärdssystem... Tack och hej Henrik!

    - Per - 2016-04-09 18:30 CEST

    Då var sista ärtan inhandlad i en förpackning märkt med Findus- loggan. Även övriga produkter kommer noga kontrolleras i butiken så att de inte tillverkats eller packats av Findus- koncernen. Findus gapar efter mycket må de ha bitit sig själva i svansen.
    Uppmanar Sverige och Nordens konsumenter till en total bojkott.
    Vet några som kommer klistra "bojkotta Findus" lappar på varor i butikerna.
    Konsumenterna kan och skall sänka Findus.
    VET HUT

    - Carl Fredriksson - 2016-04-09 20:42 CEST

    Självklart är det sluthandlat med Findusgrejor! Hoppas Magnihill kan ta hand om ärtorna. Ordet "riskkapitalist" är ett skällsord i mina öron!

    - Christer Nilsson - 2016-04-09 22:12 CEST

    Görs det verklighet av att lägga ner fabriken kommer jag inte att köpa ens en pillevit märkt "Findus" eller för den delen något annat varumärke från Nomad Foods. Skamligt är vad det är!

    - Erik R - 2016-04-10 08:06 CEST

    Kan någon hjälpa till att göra en bra lista på svenska alternativa-produkter, nu när vi måste sluta köpa Findus? Vi vill ju inte fortsätta och köpa Nomad Foods produkter för att hjälpa bolaget att samla vinster på Jungfruöarna.
    Jag tror att många med mig tappat allt förtroende för bolag med huvudkontor i skatteparadis. Snälla - OECD, EU och USA. Täpp till skattehålen!

    - Kjell A - 2016-04-11 22:48 CEST

    Detta känns inte helt igenomtänkt. I en tid när allt fler bryr sig om vad de äter och är beredda att betala extra för närodlat och även ekologiskt, så väljer Findus/Nomad Foods att gå i rakt motsatt riktning. Ni kör nu varumärket Findus i botten, åtminstone i Sverige. Ert företag har fått mycket badwill, och marknaden i Sverige ligger öppen för konkurrenterna att ta över. Tror ni att matmedvetna svenskar kommer att köpa tyska eller polska ärtor under Findus varumärke i framtiden? Jag tror inte det. Lycka till Nomad Foods med ert fokus på lågpris, stora volymer och grönsaker som transporterats långa sträckor.

    - Andreas Nilsson - 2016-04-13 12:14 CEST

    Jaha men aldrig mera en enda ärta från Findus i mitt frys. Tack och goodbye.

    - Claes - 2016-04-17 00:23 CEST

    Blir det så, Aldrig mer Findus
    Fint fungerande sen många generationer